Monday 1 May 2017

CABARAN DAN MASALAH PENGGUNAAN ICT DALAM P&P

1. Penerimaan ICT oleh warga pendidik 

  • Masih terdapat golongan warga pendidik yang bersedia menerima perubahan.
  • Guru perlu dilatih dan dibekalkan dengan kemahiran ICT supaya dapat melakukan inovasi dalam P&P.
2. Pembangunan Kurikulum 
  • Kurangnya bahan P&P yang efektif.  
  • Modul dan kandungan bahan yang kurang menarik, informatif dan statik .
  • Isu logistik dan maklumat tidak terkini.
  • Tiada 'knowledge repository' menyebabkan kandungan pendidikan tidak terkumpul dan bertindak. 
  • Kos pembangunan perisian yang tinggi.
  • Ketidakselarasan maklumat antara bahagian KPM menyebabkan kekeliruan perangkaan pendidikan. 
  • Sistem pentaksiran berasaskan ICT perlu ditambahbaikan.
  • Tiada pangkalan data bersepadu bagi perkongsian maklumat. 
3. Penyediaan prasarana ICT dalam pendidikan 
  • Kos yang terlibat dalam penyediaan prasarana ICT. 
  • Pembekalan computer yang tidak seimbang antara bandar dan luar bandar.
  • Peralatan ICT yang mempunyai jangka hayat yang tidak panjang (EOL) dan usang masih digunakan. 
  • Bahan habis guna dan peralatan yang rosak tidak dapat diganti kerana isu peruntukan.
  • Tiada yang kompetensi dalam pengurusan pengeoperasian peralatan ICT di sekololah. 
  •  Sistem rangkaian (LAN) dan jalur lebar tidak meluas di semula sekolah dan tidak menepati piawaian, menyukarkan capaian kepada internet.
  • Rangkaian jalur lebar yang tidak stabil dan tidak pada kelajuan minimum piawai. 
  • Kos penyelenggaraan bagi alatan ICT yang rosak. 
  • Tiada penyediaan pangkalan data dan maklumat berpusat dan pengurusan maklumat. 

No comments:

Post a Comment

Calaraya 2016 by CalaQisya