1. Penerimaan ICT oleh warga pendidik
- Masih terdapat golongan warga pendidik yang bersedia menerima perubahan.
- Guru perlu dilatih dan dibekalkan dengan kemahiran ICT supaya dapat melakukan inovasi dalam P&P.
2. Pembangunan Kurikulum
- Kurangnya bahan P&P yang efektif.
- Modul dan kandungan bahan yang kurang menarik, informatif dan statik .
- Isu logistik dan maklumat tidak terkini.
- Tiada 'knowledge repository' menyebabkan kandungan pendidikan tidak terkumpul dan bertindak.
- Kos pembangunan perisian yang tinggi.
- Ketidakselarasan maklumat antara bahagian KPM menyebabkan kekeliruan perangkaan pendidikan.
- Sistem pentaksiran berasaskan ICT perlu ditambahbaikan.
- Tiada pangkalan data bersepadu bagi perkongsian maklumat.
3. Penyediaan prasarana ICT dalam pendidikan
- Kos yang terlibat dalam penyediaan prasarana ICT.
- Pembekalan computer yang tidak seimbang antara bandar dan luar bandar.
- Peralatan ICT yang mempunyai jangka hayat yang tidak panjang (EOL) dan usang masih digunakan.
- Bahan habis guna dan peralatan yang rosak tidak dapat diganti kerana isu peruntukan.
- Tiada yang kompetensi dalam pengurusan pengeoperasian peralatan ICT di sekololah.
- Sistem rangkaian (LAN) dan jalur lebar tidak meluas di semula sekolah dan tidak menepati piawaian, menyukarkan capaian kepada internet.
- Rangkaian jalur lebar yang tidak stabil dan tidak pada kelajuan minimum piawai.
- Kos penyelenggaraan bagi alatan ICT yang rosak.
- Tiada penyediaan pangkalan data dan maklumat berpusat dan pengurusan maklumat.
No comments:
Post a Comment